ניהול אתרים

שהחבר הטוב שלי מארק ביקש ממני הצעת מחיר לניהול אתר האינטרנט השיווקי שלו, חשבתי תחילה "טוב זה פשוט, רק צריך לשדרג את הסקיצה, לעדכן את המאמרים ולערבב מחדש את הגלרייה" – ואז גיליתי, האתר נוצר במערכת קולקלת, קוד מסורבל ותוכן שהרמה שלו מעלה בי תהיות לגבי האיכות של החברת בניית אתרים שביצעה עבורו את האתר הנוכחי.
אז לפי ההשקפת עולם שלי, המחקר שערכתי באתר של מארק והבאנצ'מרק בשוק; מה בעצם כולל ניהול אתרים איכותי והאם התשובה מסתתרת בידע של בונה האתר?

תחזוקת אתרים מקצועית - לא מה שחשבתם

ימים רבים ביליתי בלסקור את האתר של מארק, הקוד נראה מסורבל ופרימיטיבי, התגיות נראו כיאילו יצאו ממדריך בניית אתרים של HTML בשנת 2001 והקידום, איך נגיד - "דחיסת מילות מפתח במלוא הדרה". ואז הגיעה ההארה "אם האתר היה נבנה נכון, היה יותר קל לתחזק אותו".
בעודי רושם לו הצעת מחיר ועובר על שלל האפשרויות העומדות בפניו החלטתי לכתוב עבורכם – ציבור הגולשים את המדריך / כתבה הבאה שמסכמת לכם כמה עולה תחזוקת אתרים מקצועית ולמה ניהול אתרים הוא רק חלק קטן מהמשוואה.

אז מה היא תחזוקת אתרים מקצועית?

כמו מארק, לקוחות רבים פונים אלי בבקשה להצעת מחיר, אך אינם מפרטים בצורה ברורה מה הם דרישותהם. על מנת שגם אתם תבקשו הצעת מחיר מבונה האתר או חברת בניית אתרים מקצועית עם פירוט מאופיין של דרישותכם, חילקנו את נדבחי התחזוקה בפסקאות.

על מנת להבין, חילקנו את התחזוקה ל-5 נושאים עיקריים


 

כתיבת תוכן לאתרים

החלק העיקרי של העבודה בתחזוקת האתר כולל תוכן לאתר האינטרנט. תוכן הוא כל דבר המוגדר כמלל, בין אם זה יצירת פריטים באתר, מוצרים, עמוד שירות, עמוד טקסט או מאמר ההגדרה המדויקת היא "תוכן". – התוכן לאתר האינטרנט ניתן ליצירה באמצעות בינה מלאכותית (כגון ChatGPT, Google AI וכיו"ב) או על ידי בעל מקצוע המתמחה בכתיבת תוכן. כתיבת התוכן לאתר היינה חלק מרכזי בתהליך תחזוקת האתר מכיוון שהגולשים באתרכם קוראים, מנווטים ומעיינים בו; וכמו מאמר זה, גם באתרכם ישנם עמודים רבים אתר דורשים כתיבת תוכן מקצועי – בין אם זה על ידי בינה מלאכותית או על ידי כותב תכנים, חשוב שהתוכן יהיה שיווקי, מקיף ובחלקיו השונים של האתר גם אינפורמטיבי על מנת למקסם את השיווק, הקידום והמרת הגולשים ללקוחות.

עיצוב תכנים לאתרים

בניגוד לשירותי עיצוב אתרים, גראפיקה במסגרת עיצוב תכנים לאתרים אינה נוגעת לעיצוב האתר הכללי, אלא לתמונות ולחלקים הכוללים אזורי עיצוב בתוך המבנה הנוכחי של אתר האינטרנט. לדוגמה: במאמר זה, נבחרו תמונות לחלקו העליון של האתר, ולאזורי התוכן בתוך המאמר, ולכן שירות זה מוגדר כעיצוב תכנים לאתרים. לצורך עיצוב הגראפיקה לתכני האתר, יידרש מנהל התחזוקה או חברת בניית האתרים לבצע זאת באמצעות בינה מלאכותית(כפי שנהוג בשנים האחרונות), בחירת התמונות ממאגרי תמונות או באמצעות מעצב מקצועי מומחה בפוטושופ. כיום, ניתן לעצב תמונות בהתאמה אישית גם באתרים כמו Envato או לבחור תמונות ו-וידאו מאתרים כמו ShutterStock.
לדוגמה: לאחרונה פנה אלינו לקוח אשר רצה לבנות אתר להצגת המוצרים שלו(ביגוד ברקמה אישית), המלצנו לו כי ניתן לבצע את תצוגת התמונות על גבי פרזנטורים(דוגמנים/דוגמניות) באמצעות בינה מלאכותית ובכך לחסוך את הנושא של צילומים מקצועיים להצגת המוצרים.

תכנות אתרים

קוד האתר הוא ללא ספק החלק היקר ביותר לתחזוקה. בעלי המקצוע הנדרשים לתחזוקת הקוד נעים בין מתכנתי Senior בתחומי התכנות המקצועי לבין מתכנתי FullStack הכוללים ידע בתכנות צד שרת וצד לקוח. קוד האתר ניתן לתחזוקה בדרכים שונות, החלק מעדכון גרסאות למערכת הניהול, תיקון תקלות, הוספת פונקציונליות או שינוי המבנה הוויזואלי של אתר האינטרנט. מחיר מתכנת עולה בדרך כלל בין 350-600 ש"ח לשעת עבודה תלוי במקצועיות ובניסיון שלו, במיקום הגאוגרפי בו נמצא(מתכנתים מחו"ל בדרך כלל זולים ממתכנתים ישראלים) ובחבילה המקצועית של בנק השעות אותה רוכשים(במידה ורוכשים בנק שעות מראש החבילה של שעת העבודה תוזיל את עלות המתכנת).

אחסון אתרים מנוהל

בשנים האחרונות אנו עדים למגמה של הוזלת שירותי אחסון האתרים. אחסון אתרים נהיה זמין ואיכותי יותר מאז כניסתם של ספקיות כמו גוגל ואמזון לשוק העולמי; ומקדם שירותים מקוונים באמצעות אחסון ענן הזמין לכלל האוכלוסייה בעלויות נמוכות. מגמה זאת ניווטה את שירות אחסון האתר להתמקדות בניהול, תמיכה וטיפול בזמינות השרת על ידי חברת אחסון אתרים מקצועית. בעת בקשת הצעת מחיר לשירותי אחסון יש לוודא כי בחירת החברה מתמקדת בצורך האתר – לדוגמה: אתר תדמית ידרוש פחות נפח אחסון ויותר תעבורה, כאשר אתר קטלוגי ידרוש יותר שטח שרת זמין. כמו כן חלק מנושא עלויות האחסון תלוי במיקום השרתים בהם נמצא האתר, כאשר נהוג לבחור את מיקום השרתים לפי קהל היעד הגולש באתר האינטרנט.

אבטחת מידע לאתרים

החלק המאתגר של אבטחת מידע לאתרי אינטרנט נשאר בגדר אחריות המתכנת וחברת האחסון יחדיו, אך בדרך כלל חברת בניית אתרים מקצועית שבונה את האתר מספקת זאת בשלב הבנייה הראשונית וצמוד לאחסון החודשי המשולם לה. אבטחת אתרי אינטרנט תקפה בעיקר לאתרים השומרים מאגרי נתונים של לקוחות ובינהם אתרי E-Commerce, אתרי הזמנות ואתרים בהם טפסי יצירת הקשר מחוברים למערכת CRM.


 

תחזוקת אתרים מתחילה בבנייה נכונה

אז בהמשך לפתיח הקדחתני שלנו, איך תחזוקת האתר יכולה להיות יותר קלה למנהל האתר? וובכן, דבר מרכזי בנושא ניהול האתר מתחיל ממערכת ניהול התוכן איתה בונה האתר מחליט להקים את הממשק הוויזואלי. באתר של לקוחות רבים נבחרת מערכת ניהול תוכן בשם WordPress המבוססת על קוד פתוח. בניגוד לדעה הרווחת כי זאת מערכת נוחה, המערכת אינה אינטואטיבית ודרשה עדכוני פלגינים שונים על מנת לעבוד בצורה תיקנה. אמנם אנו מוטים לכיוון מערכות פרימיום, אך נציין כי במידה והלקוח בוחר מערכת ניהול תוכן מדגם Whoopix האתר ומערכת הניהול יהיו מעודכנים בכל עת ולא ידרשו תחזוקה ידינית של פלאגינים; הדורשים עדכון ותחזוקה מבחינה תכנותית או מבחינת ידע בהפעלת המערכת.
לאחר בחירת המערכת, החלק השני בבנייה הנכונה של האתר עוברת לנושא תקינות הקוד – אם מעוניינים שהתחזוקה של האתר תהיה נקייה ונוחה, נהוג לבדוק את הקוד באמצעות כלי תקינות כגון W3C או כלי בדיקות מהירות לאתר כמו Google Pagespeed Insights. ציון גבוהה בכלים האלו וקוד האתר יאפשר לכם תחזוקה שוטפת על ידי בעת מקצוע ללא יותר מידי עבודה על ניקיון בכל סבב בדיקות.

ניהול אתרים: מחיר, מאפיינים ובעל המקצוע

אז לאחר שהבנו כי בנייה נכונה של האתר יכולה לחסוך לנו עבודה מיותרת והוצאות גדולות, נסקור מה הם המאפיינים העיקריים שנידרש לבחון מבעל המקצוע על מנת לקבל הצעת מחיר לניהול אתר:

 

-    תמהיל ניהול אתרים:

על מנת להבין מה נדרש ממנהל האתר, נבחר את תמהיל הניהול הנכון. שעות מתכנת, שעות מעצב ושעות כותב תכנים נכנסים לתמהיל השוטף ולעיתים רבות יידרש גם בעל מקצוע כגון איש ייעוץ(בדומה לפירמת הייעוץ Shvartz & Co – המלווה את הפרויקטים של לקוחותינו).

-    איכות מנהל האתר:

נהוג לחשוב שמחיר הוא המאפיין היחיד בבחירת בעל המקצוע, אך ניתן לשים לב כי בעל מקצוע מיומן יותר יבצע את העבודה בפחות שעות. לכן לרוב מתכנת בעל מעל 5 שנות ניסיון יכול לחסוך לנו מאות שקלים בביצוע העבודה בעשירית מהזמן.

-    מחיר ניהול אתר:

מחיר הוגן הוא מילת המפתח בבחירת חברת בניית אתרים לניהול האתר שלכם. חברה בעלת שם ומוניטין יכולה להציב סטנדרטים אך גם לתת מחירים תחרותיים ובך ליצור שילוב מושלם בין איכות לעלות.


ערך מוסף בניהול אתרים מקצועי

אם נסתכל על בניית אתר אינטרנט כמראה אינטרנטית לשפת המותג, נשקף לגולשים שלנו את הערך הגולמי של המוצרים או השירותים של החברה שלנו. מתוך הסתכלות זאת, ניתן להגדיר את הערך המוסף בניהול אתרים מקצועי כשירותי "כפפה לבנה" (או באנגלית White Glove) המצמצמים את ניהול התוכן למרווחים קטנים של תוכן איכותי הכולל מטראפורה לציור אומנותי או טקסט לא גנרי של תכנים מרהיבים בדיוקם אל תוך תודעתו של גולש האתר הממוצע.

כיום נהוג לחשוב שהתוכן הממוצע הנוצר על ידי בינה מלאכותית מספק מענה מקצועי דיו לגולשים, אך היינו שונה מכתיבה איכותית הניתנת על ידי כותב ותיק ומיומן, ומתוך נסיוננו, גם אנו דואגים כי כל מאמר שלנו יכתב על ידי כותב תוכן מקצועי – כמו המאמר הנוכחי, אשר נכתב כל כולו על ידי איש מקצוע.

ההשפעה של ניהול אתרים על קידום האתר

בעולם המורכב בו אנו חיים, לכל מאפיין יש חלק חשוב בקידום האתר שלכם בגוגל (SEO). כמו מנהל האתר, גם המערכת בה עובד חייבת להיות מותאמת לקידום אתרים במנועי חיפוש. מערכת ניהול תוכן יציבה, עצמאית; עם כלים מקצועיים לקידום וניטור האתר; תאפשר למנהל האתר לקדם את האתר מהר יותר, עם פחות כלים חיצוניים ויותר מאפיינים חייוניים לזיהוי במנועי חיפוש.

לסיכום, ניהול אתרים מקצועי אינו עניין של מה בכך, אם קראתם עד פה, אנו נאחל לכם את כל ההצלחה עם בחירת הספק שלכם ולא נתנגד אם תבקשו גם מאיתנו הצעה

מתעניין בבניית אתר אינטרנט?

מלא את פרטיך לקבלת הצעת מחיר

יכול לעניין אותך: